Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Jak rzucić palenie? Kilka sposobów na walkę z nałogiem

2022-09-07
Jak rzucić palenie? Kilka sposobów na walkę z nałogiem

Nie od dziś wiadomo, że uzależnienie to choroba, którą bardzo trudno wyleczyć. Nie inaczej jest z uzależnieniem od nikotyny. Jednak nie można mówić w tym przypadku o walce z góry skazanej na porażkę. Wręcz przeciwnie, istnieje duża szansa na to, aby wygrać z nałogiem. Jakie są sposoby na skuteczną walkę? Tylko nielicznym udaje się rzucić palenie za pierwszym razem. Ważne jest to, aby nie poddawać się po pierwszym niepowodzeniu. Postaraj się jeszcze raz, na pewno Ci się uda rzucić palenie.

Jak się przygotować do rzucenia palenia?

Zwróć uwagę na to, jakie sytuacje z dnia codziennego kojarzą Ci się z paleniem papierosów.

 Zaobserwuj, jakie sytuacje skłaniają Cię do sięgnięcia po papierosa, w jakich musisz wykazać się ostrożnością. Może uda się Tobie wyeliminować ze swojego życia niektóre sytuacje lub ograniczyć je w momencie, gdy będziesz rzucał palenie. Jeśli uda Ci się zaobserwować, w jakich sytuacjach najczęściej sięgasz po papierosa, to będziesz mógł znaleźć sposób, jak go zastąpić i w ten sposób wypełnić pustkę po nikotynie.

Przetrwaj myśl o tym, że chce Ci się palić.

Uporczywa, dręcząca Cię myśl o tym, że chce Ci się palić, trwa zaledwie dwie – trzy minuty. Naprawdę jesteś w stanie to przetrwać. Po tym czasie myśli przepływają i możesz zająć się swoimi sprawami. Spróbuj przez tych kilka chwil skierować swoją energię na coś, co zajmie Twój umysł i odciągnie Cię od tych nieznośnych myśli. Możesz w tym czasie rysować, zagrać w grę na telefonie, sięgnąć po krzyżówkę lub zadzwonić do kogoś. Poszukaj czegoś interesującego, co odciągnie Cię od Twojego papierosowego rytuału.Stwórz plan tego, co będziesz robić zamiast palenia. Gdy pojawi się chęć zapalenia papierosa, to możesz na przykład żuć gumę lub zjeść  zdrową przekąskę, na przykład marchewki lub łodygi selera naciowego. Znajdź coś, co będzie Tobie pomagać w powstrzymaniu się  od papierosa.

Przygotuj się na to, że będzie raczej trudniej niż łatwiej

Pierwsze dni będą naprawdę trudne, możesz czuć się rozdrażniony, nerwowy i sfrustrowany. Ale to minie. Naprawdę! Przygotuj się, że ten pierwszy okres może nie być łatwy. Przygotuj na to swoich bliskich, poproś ich o wyrozumiałość. Twój mózg będzie domagać się nikotyny. Musisz przetrwać cztery pierwsze dni i wtedy będzie już dużo łatwiej. Jeśli chcesz sobie pomóc, możesz sięgnąć po preparaty wspomagające rzucanie palenia, które pomagają na głód nikotynowy. Sprawiają, że łatwiej jest przetrwać pierwszy, trudny  okres po odstawieniu tytoniu.

Poproś przyjaciela lub kogoś z rodziny, żeby wspierał Cię w Twoim postanowieniu. Niech będzie Twoim dobrym duchem, który doda Ci sił do walki o kolejną godzinę bez papierosa. 

Wyznacz sobie datę i się jej trzymaj

Wyznacz sobie konkretną datę, tę ostateczną, po której nie sięgniesz już po papierosa. Nie powtarzaj sobie, że to już na zawsze. Mów: „Dzisiaj nie zapalę”, „Dzisiaj nie ulegnę”, „Dzisiaj dam radę przetrwać bez papierosa”.

Niech data rzucenia palenia będzie dla Ciebie uroczystym dniem. Świętuj ten czas, bo to ma być dla Twojego mózgu prawdziwa nagroda. Potrzebne jest coś, co da mu taki wyrzut serotoniny, żeby nie chciał tęsknić za nikotyną. Jak już wiesz , nie będzie to łatwe. Dlatego nagradzaj siebie za każdym razem, gdy nie sięgniesz po papierosa. Wymyśl sobie, co będzie nagrodą, która sprawi Ci prawdziwą przyjemność. Może to być dobre ciastko lub kupno czegoś, o czym od dawna marzyłeś – coś, co sprawi, że uznasz, iż warto nie sięgać po papierosa.

Kiedy wybierzesz datę, ogłoś ją w swoim środowisku. O wiele łatwiej dotrzymać takiej obietnicy, o której wiedzą wszyscy dookoła, niż kiedy musisz jej dotrzymać tylko przed sobą samym. Pozbądź się wszystkich papierosów z domu i samochodu, abyś nie miał do nich dostępu, gdy pojawi się głód nikotynowy. 

Rzucanie palenia – jesteś już gotowy  i co dalej?

Dbaj o siebie, rzucanie palenia to proces. Jeśli to tylko możliwe, unikaj przez pierwszy okres miejsc, które wywołują głód nikotynowy. Należą do nich choćby ulubiony bar czy tradycyjne miejsce spędzania przerwy w pracy. Unikaj tez ludzi, z którymi najczęściej paliłeś. W pracy możesz jadać posiłki z tymi kolegami, którzy nie palą. Znajomi, którzy podzielali Twój nałóg, nie obrażą się, jeśli na jakiś czas ograniczysz kontakty. Zadbaj o siebie w tym pierwszym, najtrudniejszym okresie. 

Umocnij swoją motywację – wyznacz sobie czas na wielką nagrodę

Jak wiesz, podczas rzucania palenia powinieneś robić sobie małe nagrody, które podniosą Twój poziom  serotoniny. Wyznacz sobie również taką datę, po której nagrodzisz siebie naprawdę okazale, o ile tylko uda Ci się dotrwać do niej bez papierosa. Może to być rocznica rzucenia nikotyny, na przykład pierwsze pół roku po odstawieniu papierosów – to zależy od Ciebie. Ważne, żebyś wymyślił sobie taką nagrodę, po przyjęciu której nie będziesz miał odwagi siebie zawieść, co powstrzyma Cię od powrotu do nałogu tytoniowego.

Korzyści z rzucenia palenia – co zyskasz?

Mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwory

Nie od dziś wiadomo, że palacze są narażeni dużo bardziej na różnego rodzaju choroby, w tym choroby układu krążenia, układu oddechowego, nowotwory, udary mózgu i inne. Nawet ryzyko rozwoju cukrzycy jest o 30 – 40% wyższe u palacza niż u osoby, która nigdy nie sięgnęła po papierosa. Rzucenie palenia  ogranicza ryzyko rozwoju tych chorób. Już po dwunastu miesiącach od odstawienia papierosów spada ryzyko zawału serca, natomiast w ciągu dwóch do pięciu lat po rzuceniu palenia prawdopodobieństwo udaru zmniejsza się do poziomu zagrożenia u osób niepalących. To znakomita wiadomość!

W miarę szybka regeneracja organizmu

Już w dzień po rzuceniu palenia Twój organizm zaczyna się oczyszczać z nikotyny i substancji smolistych. W ciągu dwunastu godzin od ostatniego papierosa spada poziom tlenku węgla we krwi, a po trzech dniach Twój organizm całkowicie wydali nikotynę. W ciągu trzech miesięcy Twoje krążenie się poprawi. Po roku od ostatniego papierosa ryzyko choroby wieńcowej zmniejszy się o połowę, a Tobie będzie łatwiej oddychać. Pozbędziesz się również kaszlu palacza.

Chronisz najbliższych przed biernym paleniem

Twoi najbliżsi są narażeni na takie same choroby jak Ty jako aktywny palacz. Bierne palenie może powodować nowotwory, choroby układu oddechowego czy układu krążenia. Kiedy jednak Ty rzucisz palenie, Twoi najbliżsi nie będą już narażeni na bierne palenie i ich zdrowie również się poprawi.

Wydłużysz swoje życie o kilka lat

Palenie papierosów, według badań przeprowadzonych na zlecenie Światowej Organizacji Zdrowia, jest przyczyną prawie siedmiu milionów zgonów rocznie na całym świecie. Jeśli jednak rzucisz palenie przed czterdziestką, zmniejszysz ryzyko przedwczesnej śmierci o blisko 90%, natomiast jeśli uda Ci się to dopiero przed pięćdziesiątką, zmniejszysz je o około 70%.

Podsumowanie

Nie od dziś wiadomo, że palenie, także bierne, powoduje liczne choroby i skraca życie. Dlatego dobrze jest rzucić palenie, co oczywiście nie jest łatwe. Jeśli jednak dobrze zaplanujesz proces rzucania palenia, możesz ograniczyć ryzyko chorób, ale także możesz oszczędzić naprawdę niezłą sumę pieniędzy.  Chyba warto zawalczyć o swoje zdrowie, zdrowie swoich bliskich a także stan swojego portfela? Nie będzie to łatwe, ale każdy dzień bez papierosa będzie Twoim zwycięstwem. Podejmiesz wyzwanie?

Pokaż więcej wpisów z Wrzesień 2022
Zaufane Opinie IdoSell
4.68 / 5.00 115 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-09-28
Bardzo dobrze
2022-09-27
powiadomiono mnie jak produkt się pojawił, a pojawił się dość szybko. Reszta też super! 5

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel