Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Jak kiszonki wpływają na nasz organizm?

2021-10-05
Jak kiszonki wpływają na nasz organizm?

Dostarczają witamin, usprawniają pracę jelit i są naturalnym probiotykiem. Wspierają prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego i odpornościowego. Wyjaśniamy, jaki jest wpływ kiszonek na organizm i dlaczego warto je regularnie spożywać.

 

Z tego opracowania dowiesz się:

  • Jaki jest wpływ kiszonek na organizm?
  • Jakie są zalety jedzenia kiszonek?
  • Dlaczego warto regularnie jeść kiszonki?
  • Jaki wpływ mają ogórki kiszone na jelita?
  • Czy kiszonki zakwaszają organizm?

 

Kiszonki są smaczne przez cały rok, jednak szczególnie doceniamy je zimą i wiosną. Gdy brakuje świeżych owoców i warzyw, a dieta staje się uboższa w witaminy i minerały, warto sięgnąć nie tylko po ogórki lub kiszoną kapustę. Kisić można prawie wszystko, co dodatkowo urozmaica walory smakowe kiszonek. 

 Ale kiszonki to nie tylko smaczny dodatek do posiłków. Wspierają nie tylko prawidłowe funkcjonowanie jelit, ale także naszą odporność i sprawne radzenie sobie z atakującymi nas drobnoustrojami. Działają jak naturalne probiotyki, bowiem w ich składzie znajdują się bakterie o dobroczynnym wpływie na florę jelitową.

 

Wpływ kiszonek na organizm

 

  • To bakteriom kwasu mlekowego i produktom ich metabolizmu w głównej mierze zawdzięczamy dobroczynny wpływ kiszonek na zdrowie. Kwas mlekowy oczyszcza organizm, wspiera pracę jelit i wzmacnia system odpornościowy. Co ważne, to właśnie ta substancja reguluje funkcjonowanie układu pokarmowego, wspiera naturalną florę bakteryjną, wspomaga trawienie i wchłanianie zmetabolizowanych składników żywności. Bakterie kwasu mlekowego zawarte w kiszonkach wspomagają także bakterie jelitowe w syntezie witaminy K i niektórych witamin z grupy B.

 

  • Kiszonki zmniejszają poziom cholesterolu. Niektóre bakterie probiotyczne przetwarzają cząsteczki cholesterolu w sterole. Co więcej, wysoka zawartość błonnika w kiszonych warzywach i owocach dodatkowo sprzyja obniżeniu szkodliwego cholesterolu i utrzymaniu prawidłowego poziomu trójglicerydów we krwi.

 

  • Witaminy zawarte w kiszonych produktach regulują wiele procesów komórkowych, w tym wspomagają metabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów. Jest to szczególnie istotne w przypadku metabolizmu glukozy. Bowiem kiszone produkty regulują stopień wchłaniania cukru we krwi, co jest ważnym elementem w profilaktyce i wspomaganiu leczenia cukrzycy. 

 

  • Niektóre witaminy i pierwiastki zawarte w kiszonkach zwiększają przyswajalność żelaza, co jest ważnym czynnikiem zapobiegającym rozwojowi anemii. 

 

 

  • Ich regularne spożywanie sprzyja regulacji ciśnienia krwi. Jednak ze względu na dużą zawartość soli, powinny na nie uważać osoby z nadciśnieniem tętniczym. 

 

Zalety jedzenia kiszonek

 

  • Dzięki procesowi kiszenia produkty te są źródłem kwasu mlekowego. Powstaje on dzięki bakteriom kwasu mlekowego podczas fermentacji. Z jednej strony odpowiada on za charakterystyczny smak i zapach kiszonych produktów, a z drugiej – ma szeroki dobroczynny wpływ na zdrowie. 

 

  • Kiszenie ma jeszcze inną ważna zaletę. Warzywa i owoce poddane fermentacji są łatwiej trawione (w porównaniu ze świeżymi produktami). W procesie kiszenia rozkładają się w różnym stopniu niektóre substancje, takie jak: cyjanki, niektóre glikozydy, azotany i szczawiany, uważane za szkodliwe i niekorzystane dla zdrowia.

 

  • Kiszonki, oprócz swojego dobroczynnego wpływu na układ pokarmowy, są także pomocne w procesie odchudzania. Nie dość, ze wspomagają pracę jelit, to są nawet mniej kaloryczne niż nieprzetworzone owoce i warzywa. Dzieje się tak, ponieważ w procesie kiszenia zmienia się nieco skład chemiczny żywności i dochodzi do zmniejszenia zawartości cukru. A co za tym idzie, także liczby kalorii.

 

  • Kiszonki są bogatym źródłem witamin z grupy B: B1, B2 i B3. Ponadto zawierają w składzie witaminy A, E, C i K, a także minerały: magnez, fosfor, potas i wapń.

 

Kiszonki - dlaczego warto jeść?

 

Oprócz wymienionych już zalet jedzenia kiszonek, warto też pamiętać, że równie wartościowy co kiszone warzywa i owoce jest sok, który powstaje podczas fermentacji. Nie bez przyczyny zaleca się picie soku z kiszonych ogórków lub soku z kapusty kiszonej. Podczas kiszenia przenika do nich wiele wartościowych składników. Dlatego jedzmy kiszonki, ale nie zapominajmy także o wartościowym soku. 

Kiszonki zawierają witaminę C. Choć zawartość tej substancji jest nawet mniejsza niż w świeżych owocach i warzywach, to dzięki procesowi kiszenia jest ona bardziej stabilna. Witamina C należy do najbardziej wrażliwych na światło i tlen substancji – pod ich działaniem ulega rozpadowi. Kiszenie stabilizuje witaminę C.

 

Ogórki kiszone na jelita

 

Bakterie kwasu mlekowego wspomagają naturalną florę bakteryjną jelit. Wspomagają jej szeregi, wzmacniając naturalną barierę ochronną organizmu. Pozwala to z jednej strony skutecznie walczyć ze szkodliwymi drobnoustrojami, a z drugiej – wspomaga trawienie i wchłanianie składników pokarmowych. 

Kondycja jelit i zawartej w niej flory bakteryjnej ma ogromny wpływ na działanie układu odpornościowego. W jelitach wykształca się i dojrzewa wiele komórek odpornościowych ważnych z punktu widzenia odpowiedzi immunologicznej. Dlatego im lepiej pracują jelita, tym lepszą mamy odporność

Kiszone owoce i warzywa mają mniejszą zawartość cukru niż świeże produkty. Ale co ważne, są równie dobrym źródłem błonnika. Daje on uczucie sytości, co pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Błonnik pobudza także perystaltykę jelit i jest dobrą pożywką dla flory jelitowej. Dzięki regularnemu jedzeniu kiszonek jelita sprawniej działają, co reguluje pracę układu pokarmowego i zapobiega zaparciom

 

Czy kiszonki zakwaszają organizm?

 

Dzięki zawartości kwasu mlekowego kiszonki lekko zakwaszają organizm. Stwarza to środowisko do przebiegu wielu wartościowych procesów metabolicznych w organizmie i oczyszczanie go. I co ważne – nieco osłabia apetyt i zmniejsza chęć na podjadanie. W ten sposób regularnie jedzone kiszonki nie tylko wzmacniają organizm, oczyszczają go i uszczelniają barierę ochronną. To wartościowe produkty, które są pomocne przy odchudzaniu i utrzymaniu prawidłowej masy ciała. 

 

Kiszonki a zdrowie

 

Podsumowując, choć znamy kiszonki od wieków, to dopiero od niedawna możemy je nazwać je modnym mianem superfoods. Są lekkostrawne, niskokaloryczne i mają wysoką wartość kaloryczną. Zawarte w nich witaminy, minerały, błonnik i bakterie kwasu mlekowego (i produkty ich działalności) wspierają prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego i wzmacniają naszą odporność. To naturalne probiotyki i prebiotyki, dostępne w zasięgu ręki.

Są wartościowym składnikiem jadłospisu. Zawierają dużo błonnika, przez co szybko dają uczucie sytości, przy jednoczesnej niższej zawartości kalorii. Są łatwo przyswajalne i po prostu smaczne, przez co są często polecane jako składnik diet odchudzających. 

Kiszonki wspomagają regenerację i regulują skład flory bakteryjnej. Ma to szczególne znaczenie w trakcie odnowy flory bakteryjnej po leczeniu antybiotykami oraz po chorobach jelit. 

Poznaj probiotyki dostępne w naszej aptece internetowej>> 

 

autorem zdjęcia jest kasjanf

 

Pokaż więcej wpisów z Październik 2021
Zaufane Opinie IdoSell
4.68 / 5.00 115 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-09-29
Polecam! Bardzo szybka realizacja zamówienia. Wszystko na 100% ok!
2022-09-28
Bardzo dobrze

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel