Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Jak radzić sobie ze zgagą w ciąży?

2021-10-05
Jak radzić sobie ze zgagą w ciąży?

Zgaga w ciąży to jedna z najczęstszych dolegliwości, z którymi zmagają się przyszłe mamy. Pieczenie i palenie w przełyku zazwyczaj pojawiają się w II i III trymestrze, jednak niektóre ciężarne odczuwają te uciążliwe dolegliwości już na początku ciąży. Jakie są przyczyny zgagi w ciąży? Jak sobie z nią radzić? Jak domowymi sposobami poprawić samopoczucie? Podpowiadamy.

 

Zaparcia, zgaga, nudności, skurcze łydek, huśtawki nastrojów – w czasie ciąży przyszłe mamy zmagają się z wieloma nieprzyjemnymi dolegliwościami. Na szczęście nie wszystkie kobiety w ciąży odczuwają dyskomfort i spadek samopoczucia. A u niektórych ciężarnych pojawiają się tylko niektóre objawy, z którymi można sobie radzić różnymi sposobami.

Zgaga to niegroźna, choć nieprzyjemna dolegliwość. Uczucie palenia w przełyku to jeden z najwcześniejszych objawów ciąży. Pieczenie i nieprzyjemne uczucie w przewodzie pokarmowym spotyka wiele przyszłych mam. Zgaga nie jest zagrożeniem dla rozwijającego się płodu, ale znacznie utrudnia radosne oczekiwanie na dziecko.

Objawy zgagi w ciąży to przede wszystkim:

  • uczucie cofania się treści pokarmowej do przełyku
  • pieczenie i palenie w przełyku i w gardle
  • nudności i wymioty
  • częste odbijanie się
  • kwaśny posmak w ustach
  • ból za mostkiem.

 

Zgaga w ciąży – przyczyny

 

Spotyka wiele ciężarnych, jednak w wielu przypadkach łatwo można sobie z nią radzić poprzez zmianę codziennych nawyków i niewielką modyfikację diety. A co jest przyczyną pieczenia w przełyku w ciąży?

Jest kilka przyczyn zgagi w ciąży. Już od pierwszych tygodni I trymestru za zaburzenie pracy układu pokarmowego odpowiada jeden z kobiecych hormonów, czyli progesteron. Jest on niezbędny do prawidłowego przebiegu ciąży, dzięki niemu możliwe jest prawidłowe zagnieżdżenie się komórki jajowej w macicy i dalsze utrzymanie ciąży. Ale progesteron działa także na mięśnie gładkie układu pokarmowego, powodując ich rozluźnienie. W konsekwencji mięsień zamykający wejście z przełyku do żołądka nie jest szczelny, co powoduje cofanie się treści pokarmowej. 

Drugim ważnym czynnikiem, który przyczynia się do pojawienia się zgagi w ciąży, jest powiększający się płód i macica. Organy wewnętrzne nieco przesuwają się, by zrobić miejsce na rosnący płód. Dodatkowo macica naciska na żołądek i powoduje wypychanie treści żołądkowej do przełyku. Enzymy trawienne i kwas solny cofają się, co wywołuje dyskomfort i nieprzyjemne symptomy dyspepsji.

 

Zgaga w ciąży - co można brać?

 

W okresie ciąży i karmienia piersią kobieta powinna unikać stosowania jakichkolwiek preparatów i leków, a z pewnością nie robić tego na własną rękę. Przy każdy preparacie powinna konsultować to ze swoim lekarzem prowadzącym, który na podstawie wywiadu i wyników badań podejmie decyzje, czy ten konkretny lek czy suplement diety może być stosowany w ciąży. 

Istnieje szereg sposobów na zgagę w ciąży, w tym przede wszystkim zmiana nawyków. W pierwszej kolejności warto zastosować metody, które pomagają zapobiegać cofaniu się treści pokarmowej do przełyku i pojawianiu się nieprzyjemnego uczucia pieczenia. Różne będą sposoby w zależności od zaawansowania ciąży. 

 

Domowe sposoby na zgagę w ciąży – jak jej zapobiegać?

 

By uniknąć stosowania farmaceutyków w ciąży, warto zacząć od domowych metod zapobiegania zgadze podczas ciąży. Kluczowa jest zmiana nawyków żywieniowych i unikanie pewnych potraw, które sprzyjają długiemu trawieniu w żołądku i zwiększają ryzyko pojawienia się zgagi. 

Jak zatem radzić sobie ze zgagą w ciąży?

  • Zamiast dużych obfitych posiłków należy jeść kilka mniejszych w krótszych odstępach czasowych. Warto jeść mniej, ale częściej. Żołądek i układ pokarmowy zdecydowanie lepiej poradzą sobie z mniejszymi porcjami jedzenia, nawet w krótszych odstępach czasu, niż z dużymi posiłkami. Im bardziej wypełniony żołądek, tym większa szansa na cofanie się treści do przełyku.
  • Kolację warto jeść na 2-3 godziny przed snem, by położyć się do łóżka z pustym żołądkiem. Zdecydowanie należy unikać podjadania tuż przed snem.
  • Należy unikać lub bardzo ograniczyć jedzenie produktów, które nasilają produkcję soków trawiennych, w tym przede wszystkim wydzielanie kwasu żołądkowego. Na liście takiej żywności znajdują się m.in. potrawy smażone, wysoko przetworzone produkty, tłuste pokarmy, mocna kawa i herbata, napoje gazowane, kwaśne soki i owoce.
  • Warto unikać schylania się i nagłej zmiany pozycji ciała, szczególnie w II i III trymestrze ciąży. 
  • Jeśli nieprzyjemne objawy dyspepsji pojawiają się w nocy, wówczas należy spróbować spać w podpartymi plecami, unikać położenia się na płasko.
  • Ciężarna powinna unikać noszenia obcisłych ubrań, szczególnie tych uciskających żołądek.
  • Jeśli zgaga pojawia się w czasie leżenia, należy zmienić pozycję na lewy bok. Wówczas ucisk na żołądek jest mniejszy, a dolegliwości stają się łagodniejsze.

 

Zgaga w ciąży – jak sobie radzić?

 

Jeśli domowe sposoby na zgagę nie przynoszą efektów, można sięgnąć po herbaty ziołowe, np. te z rumianku, melisy, kopru włoskiego lub z mięty. Zawsze jednak, także przed stosowaniem ziół, warto skonsultować to z lekarzem. 

Na zgagę, podobnie jak na nudności w ciąży, poleca się stosowanie imbiru w postaci naparów, ale także jako przyprawę do potraw lub w formie np. ciasteczek imbirowych. 

Dowiedz się więcej, jak radzić sobie z mdłościami w ciąży>> 

Na palenie w przełyku i w gardle pomocne może być wypicie ciepłego mleka (koniecznie chudego!), jogurtu naturalnego lub kefiru. Gdy zaś zgaga pojawia się w nocy, warto przed snem przygotować sobie kisiel ze zmielonych nasion lnu. Jeśli zaś sięgamy po świeżo wyciskane soki z warzyw i owoców, by dostarczyć witamin i składników mineralnych w naturalnej postaci, zdecydowanie lepiej sięgnąć po te o odczynie zasadowym (np. z marchwi, buraków czy świeżych ogórków), które zneutralizują kwaśny odczyn treści żołądkowej. Podobnie działa zjedzenie garści migdałów.

Należy unikać obfitych i ciężkostrawnych posiłków, zamieniając je na mniejsze porcje jedzone częściej, złożone z gotowanych lub duszonych, lekko strawnych produktów. Warto unikać też kwaśnych i mocno przyprawionych potraw, wzmagają one bowiem wydzielanie soków trawiennych i dodatkowo je zakwaszają, a to sprzyja powstawaniu zgagi, szczególnie w II i III trymestrze ciąży. 

 

Tabletki na zgagę w ciąży

 

Jeśli domowe metody będą niewystarczające, wówczas warto porozmawiać ze swoim lekarzem prowadzącym, czy i jakie leki na zgagę w ciąży można stosować. Zazwyczaj są to tabletki do ssania lub płyny o właściwościach zobojętniających soki żołądkowe, jednak o wyborze konkretnego preparatu zawsze należy porozmawiać ze specjalistą.

 

Soda na zgagę w ciąży

 

Jeśli lekarz prowadzący nie widzi przeciwwskazań, można stosować także sodę na zgagę w ciąży. 

Łyżeczkę sody oczyszczonej trzeba rozpuścić w około 300 ml (szklance) przegotowanej wody i pić małymi łykami. Nie powinno się jednak nadużywać tej metody, może bowiem powodować problemy z prawidłowym funkcjonowaniem układu pokarmowego, np. wywoływać biegunki.

 

Treści przedstawione w serwisie mają charakter poglądowy i informacyjny, nie powinny być traktowane jak porada lekarska. 

Zdjęcie: MarjonBesteman

 

Pokaż więcej wpisów z Październik 2021
Zaufane Opinie IdoSell
4.68 / 5.00 115 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-09-29
Polecam. Bardzo dobry i miły kontakt ze sprzedawcą.
2022-09-28
Bardzo dobrze

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel