Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Niedobór witaminy D. Jak sobie radzić z brakiem słońca jesienią?

2021-10-05
Niedobór witaminy D. Jak sobie radzić z brakiem słońca jesienią?

Mniejsza ekspozycja na promienie słoneczne podczas coraz krótszych i deszczowych jesiennych dni sprawia, że warto pomyśleć o suplementacji witaminy D. W okresie od października do kwietnia każdy z nas, niezależnie od wieku, powinien stosować codziennie suplementy w witaminą D. Inaczej mogą pojawić się niedobory tej substancji w organizmie. Jakie to niesie ze sobą skutki? Jak im przeciwdziałać?

 

Witamina D nazywana jest też „słoneczną witaminą”. To określenie bierze się z faktu, że powstaje na bazie substancji, które syntetyzowane są w skórze pod wpływem działania promieniowania UVB. W okresie letnich miesięcy, od maja do września, synteza skórna zwykle pokrywa zapotrzebowanie organizmu na witaminę D. Już około 15-20 minut ekspozycji na słońce wystarczy, aby organizm wyprodukował wystarczającą ilość tej substancji. W pozostałym miesiącach synteza skórna jest nieefektywna i nie pokrywa dziennego zapotrzebowania, co może skutkować powstawaniem niedoboru.

 

Witamina D w diecie

 

Badania potwierdzają, że dieta jest w stanie pokryć jedynie maksymalnie 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Różne jej postacie występują w:

  • drożdżach
  • grzybach
  • tłustych morskich rybach (np. łosoś, makrela)
  • rybich olejach (np. w tranie https://apteka.sloneczna24.pl/tran-gal-60-kapsulek.html)
  • wątróbce
  • jajach
  • produktach mlecznych
  • czerwonym i drobiowym mięsie (jednak w mniejszej ilości).

Nawet urozmaicona i pełnowartościowa dieta nie jest w stanie pokryć całego dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Co więcej, do jej efektywnego wchłaniania i przyswajania potrzebna jest też odpowiednia ilość tłuszczów.

 

Witamina D, D2 i D3 – czy to to samo? 

 

Choć często te pojęcia stosowane są wymiennie, to jednak istnieją różnice pomiędzy wymienionymi substancjami. Witamina D to zbiorcza nazwa grupy witamin o podobnych właściwościach. Wśród nich najważniejsze to witamina D2 (ergokalcyferol) i witamina D3 (cholekalcyferol). Są to związki rozpuszczalne w tłuszczach, dlatego zaleca się ich stosowanie podczas posiłków zawierających tłuste pokarmy. Dzięki temu są lepiej wchłaniane do organizmu. Witamina D może magazynować się w organizmie, dlatego należy zwracać uwagę na codzienne dawkowanie. Zarówno niedobór tej substancji, jak i nadmiar mogą być szkodliwe dla zdrowia.

 

Niedobór witaminy D – czym się objawia?

 

Szacuje się, że około 80-90% Polaków cierpi na niedobór witamy D ze względu na zbyt małą ekspozycję na słońce w miesiącach jesienno-zimowych. Jak już wspomniano, z dietą nie jesteśmy w stanie uzupełnić braku witaminy D. 

 

Niewystarczająca ilość tej substancji w organizmie może mieć istotny wpływ na jego sprawne funkcjonowanie. Pełni ona wiele ważnych funkcji, w tym m.in.: 

  • pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów, 
  • ma udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego i mięśni, 
  • pomaga w prawidłowym wchłanianiu fosforu i wapnia
  • wspomaga utrzymanie prawidłowego stężenia wapnia we krwi.

 

Zbyt niskie stężenie witaminy D skutkuje zaburzeniem tych procesów. Ponadto ostatnie badania wiążą także niedobór ze zwiększonym ryzykiem rozwoju niektórych chorób autoimmunologicznych, cukrzycy typu 1, nieswoistego zapalenia jelit, zaburzeń metabolicznych, a nawet dolegliwości skórnych.

 

Jak objawia się niedobór witaminy D? 

 

Objawy niedostatecznej ilości tej substancji w organizmie to:

  • spadek łaknienia, utrata apetytu
  • biegunka
  • trudności z zasypianiem, bezsenność
  • choroby przyzębia
  • bóle kostno-mięśniowe
  • trudności z prawidłowym widzeniem
  • niesmak i dyskomfort w jamie ustnej.

 

Skutki niedoboru witaminy D u dzieci to rozwój krzywicy, u dorosłych zwiększa się ryzyko rozwoju osteoporozy i tzw. osteomalacji (rozmiękania kości). Pojawiają się bolesne skurcze, problemy z chodzeniem, trudności z układem krążenia i utrzymaniem prawidłowej masy ciała.

 

Suplementacja witaminy D – jakie dawki?

 

W zależności od wieku, etapu rozwoju i poziomu dziennej ekspozycji na słońce, różni się zapotrzebowanie organizmu na witaminę D. Niemowlęta i dzieci są szczególnie narażone na skutki jej niedoboru. 

 

Dietetycy określają rekomendowane dawki do suplementacji witaminy D, które jednak warto zweryfikować z lekarzem. Bowiem dla każdej osoby zapotrzebowanie może się różnić w zależności od stanu zdrowia, stylu życia i prowadzonej diety.

 

Jakie suplementy wybrać?

 

Pokaż więcej wpisów z Październik 2021
Zaufane Opinie IdoSell
4.68 / 5.00 115 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-09-29
Polecam. Bardzo dobry i miły kontakt ze sprzedawcą.
2022-09-27
powiadomiono mnie jak produkt się pojawił, a pojawił się dość szybko. Reszta też super! 5

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel