Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Praca zdalna. Jak zorganizować stanowisko pracy, by było bezpieczne dla zdrowia?

2021-10-05
Praca zdalna. Jak zorganizować stanowisko pracy, by było bezpieczne dla zdrowia?

Po ogłoszeniu epidemii koronawirusa wiele osób przeniosło swoje stanowiska pracy do domu. Ci, których charakter pracy na to pozwolił, rozpoczęli pracę zdalną. Warunki domowego biura nie zawsze odpowiadają ergonomicznym stanowiskom, którymi wielu pracowników dysponuje w swoich biurach. Jak zatem zorganizować stanowisko pracy w domu? Jakie są zasady zdrowej pracy przy komputerze? Podpowiadamy.

 

W stanie zagrożenia zdrowotnego wywołanego epidemią koronawirusa praca zdalna stała się głównym narzędziem pozwalającym na w miarę sprawne funkcjonowanie wielu firm. Choć dla wielu osób praca z domu jest nowością i miały problem z przystosowaniem się do obecnego trybu życia, to wielu pracowników dostrzega duże zalety tego rozwiązania. 

To przede wszystkim duża oszczędność czasu i pieniędzy. Aby rozpocząć dzień pracy, wystarczy usiąść przy komputerze. Nie tracimy czasu na długie i kosztowne dojazdy do biura, nie stoimy w korkach. Drugą ogromną zaletą jest możliwość samodzielnego ustalania harmonogramu dnia. To duże ułatwienie szczególnie dla rodzin, kiedy sporą część dnia poświęcają na opiekę nad dziećmi, a zadania mogą wykonać w dowolnym momencie. 

 

Warunki pracy zdalnej – jak zorganizować domowe biuro?

 

Aby jednak wydajnie pracować, warto stworzyć sobie odpowiednie warunki. W biurach dysponujemy ergonomicznymi stanowiskami z dopasowanymi biurkami i krzesłami „dbającymi” o odpowiednią postawę podczas pracy. Specjaliści do spraw BHP dają wskazówki, jak pracować przy komputerze, by nie męczyć wzroku i kręgosłupa. Co więcej, mobilizujemy się do zmiany postawy podczas odgórnie ustalonych przerw i umówionych spotkań. Podczas pracy zdalnej jesteśmy pozbawieni większości tych rzeczy. Dlatego aby zapewnić sobie komfortowe i wygodne stanowisko pracy w domowym zaciszu, warto pamiętać o kilku zasadach.

 

1. Własna przestrzeń do pracy

Na ile to możliwe, spróbuj wydzielić określoną przestrzeń na domowe stanowisko pracy. Najlepiej, jeśli jest to osobny pokój, jednak nie każdy może sobie pozwolić na taki luksus. Równie dobrze sprawdzi się własny kąt z biurkiem lub stołem i wygodnym krzesłem. 

Staraj się, aby przestrzeń ta dała się fizycznie wydzielić od „środowiska domowego” – to da się poczucie, że „teraz jestem w pracy, a teraz kończę moje zadania”. Osoby od lat pracujące zdalnie często borykają się z trudnością w oddzieleniu czasu poświęcanego pracy od tego „domowego”.

Jeśli mieszkasz sam, możesz sprawdzić, gdzie najlepiej Ci się pracuje. Testuj różne miejsca (stół w jadalni, kanapa, a może kuchnia?), ważne, aby lokalizacja była komfortowa, wygodna i pozwalała na długotrwałą i bezpieczną pracę przy komputerze w ergonomicznych warunkach. 

 

2. Zasady pracy przy komputerze

Staraj się, aby domowe stanowisko pracy było jak najbardziej zbliżone do tego w biurze, przynajmniej na tyle, na ile to możliwe. Jeśli masz możliwość, zorganizuj biurko, najlepiej z regulowaną wysokością blatu. Do tego wygodne krzesło, z podparciem dla kręgosłupa, odcinka szyjnego i podłokietnikami. 

Odległość ekranu monitora od oczu optymalnie powinna wynosić około 70 cm, minimalnie powinna mieć od 40 do 50 cm. Starajmy się tak dopasować wysokość krzesła i stanowiska, aby górny brzeg monitora był nieco poniżej poziomu wzroku. To ważne, aby nie męczyć nadmiernie oczu. Staraj się regularnie odrywać wzrok od monitora, często mrugać i wyglądać przez okno, aby zmusić oczy do przystosowania się do innej perspektywy. Jeśli spędzasz długi czas przed komputerem, możesz nawilżać oczy kroplami (zobacz produkty>>).

Praca przy komputerze powyżej 4 godzin wymaga regularnych przerw. Pracownicy, którzy w biurze spędzają 8 godzin, są zobligowani do 15-minutowej przerwy po bloku 4-godzinnym. To absolutne minimum. Przerwy, nawet kilkuminutowe, pozwolą na poprawę koncentracji i wydajności. Warto je robić po każdej przepracowanej godzinie.

 

3. Przerwy i ruch

Praktyka pokazuje, że pracując z domu borykamy się z kilkoma problemami, czasami zupełnie skrajnymi. Na jednym biegunie są osoby, którym trudno się zmobilizować do pracy, nie potrafią zorganizować się samodzielnie w domowych warunkach i mają problem z wykonywaniem zdalnie powierzonych im zadań.

Na drugim biegunie są z kolei osoby, które mają problem z kontrolowaniem długości czasu, jaki spędzają przed komputerem. Skupiając się na zadaniach, często nie zdają sobie sprawy z upływu czasu. A to błąd, bo dla zdrowia należy robić regularne przerwy. Długotrwałe przebywanie w jednej pozycji jest szkodliwe dla układu ruchu, objawia się bólami kręgosłupa i barków. Siedzenie długi czas w tej samej pozycji skutkuje zaburzeniem krążenia. Krew ma problem, by wrócić żyłami do serca, co skutkuje bólem, drętwieniem i obrzękami kończyn. W dłuższej perspektywie siedzący tryb życia zwiększa ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, w tym miażdżycy i żylaków. 

Aby temu zapobiec, należy robić regularne przerwy, podczas których wstaniemy od biurka, wykonamy kilka przysiadów i skłonów, przejdziemy się po pomieszczeniu. W ciągu dnia warto zaplanować sobie jedną dłuższą przerwę na lekki posiłek i odpoczynek. Pracując z domu, można dosyć łatwo samodzielnie rozkładać harmonogram zadań. Dobrą praktyką jest wprowadzenie zasady, według której wszystkie rozmowy telefoniczne odbywamy np. spacerując po pomieszczeniu. To też forma ruchu, którego tak bardzo potrzebuje nasz organizm podczas pracy z domu. Jeśli czujesz, że łapią cię skurcze, sięgnij po preparaty z magnezem (np. Chellaflex Magnez B6>> lub SWANSON kompleks trzech form magnezu 400 mg>>).

 

4. Pij dużo płynów

Spędzając cały czas w domu, pilnujmy, aby pić dużo płynów. Organizm potrzebuje zdrowych napojów, polecana jest niegazowana woda mineralna lub herbaty ziołowe. Wymóg pozostania w domach znacznie ograniczył możliwość regularnej aktywności fizycznej, a długotrwałe siedzenie spowalnia metabolizm i utrudnia usuwanie z organizmu toksyn i nagromadzonych metabolitów. Wiele osób z pewnością zauważyło u siebie zwiększony apetyt i wzrost masy ciała. Te osoby tym bardziej powinny pamiętać o odpowiednim zawodnieniu organizmu. To ułatwi jego oczyszczanie i pozbycie się szkodliwych substancji z ustroju.

 

Warto sobie uświadomić, że w wielu specjalnościach praca zdalna jest realną alternatywą dla codziennej wizyty w biurze. Praca z domu może być nie tylko wygodna i komfortowa, ale także bardzo wydajna. Możemy się wówczas skupić na powierzonych zadaniach, bez rozpraszającego otoczenia. Zadbajmy jednak o odpowiednie warunki, by stworzyć bezpieczne dla zdrowia domowe stanowisko pracy.

 

Pokaż więcej wpisów z Październik 2021
Zaufane Opinie IdoSell
4.68 / 5.00 115 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-09-29
Wszystko w wielkim porządku, odchodzę jako klient zadowolony i taki który wróci :)
2022-09-28
dziekuje za szybka dostawe,polecam

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel