Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Witamina E - skąd biorą się niedobory i jak je uzupełniać

2021-10-05
Witamina E - skąd biorą się niedobory i jak je uzupełniać

Witamina młodości i płodności – nie bez przyczyny tak mówi się o witaminie E. Opóźnia procesy starzenia się komórek, pomaga utrzymać zdrowy wygląd i walczy z wolnymi rodnikami. A to tylko najważniejsze funkcje, jakie pełni w ludzkim organizmie. Jakie właściwości ma witamina E? Jakie są pierwsze objawy jej niedoboru? Jak się przed nim uchronić? Dowiedz się z tego opracowania.

Witamina E to zbiorcze określenie na grupę związków o charakterze tokoferoli. W organizmie występują pod postacią retinolu i estrów retinylu. Charakteryzują się zbliżonym działaniem, różniąc się nieznacznie budową chemiczną. Witamina E jest jedną z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Należy zatem tak komponować dietę, aby pokarmy ją zawierające spożywać w towarzystwie lipidów. Ma to też drugą stronę, czyli w organizmie witamina E może magazynować się i odkłada się głównie w tkance tłuszczowej.

Witamina ta jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jej wielokierunkowe działanie i udział w wielu procesach fizjologicznych sprawiają, że należy szczególnie dbać o pokrycie dziennego zapotrzebowania na ten związek.

Ze względu na jej powszechne występowanie w żywności, niedobory pojawiają się rzadko. Mogą jednak świadczyć o innych chorobach toczących się w organizmie, np. tych związanych z zaburzeniami trawienia i wchłaniania tłuszczów. Warto wiedzieć, jakie objawy pojawiają się, gdy w organizmie zaczyna brakować witaminy E.

 

Witamina E – właściwości

 

  • Witamina E jest bardzo silnym antyoksydantem.

Ta jej właściwość jest często wykorzystywana nie tylko w medycynie, ale także w kosmetyce. Jej działanie przeciwutleniające sprawia, że neutralizuje toksyczne wolne rodniki, chroni komórki przed uszkodzeniami oraz zabezpiecza przed stresem oksydacyjnym. Co to oznacza w praktyce? Komórki organizmu są mniej podatne na zmiany, także te prowadzące do rozwoju chorób (w tym nowotworowych). Przeciwutleniacze stosowane na skórę i „od środka” spowalniają procesy starzenia się komórki, dzięki czemu skóra pozostaje gładka, jędrna i sprężysta, a zmarszczki mniej widoczne.

  • Witamina E pozytywnie wpływa na płodność i prawidłowy przebieg ciąży.

Wspomaga pracę układu rozrodczego u kobiet i mężczyzn. Paniom pomaga utrzymać prawidłową i regularną owulację, u panów wspomaga proces spermatogenezy i powstawania nasienia. To witamina bardzo ważna podczas ciąży. Wspiera prawidłowy rozwój wzroku i układu nerwowego u płodu, ma znaczenie dla odpowiedniej masy urodzeniowej noworodka.

W ciąży szczególnie należy zadbać o zaspokojenie zwiększonego dziennego zapotrzebowania na tę substancję. Część suplementów diety dla kobiet w ciąży ma ją w swoim składzie (m.in. Centrum Femina 1 DHA  czy VITA-MINER Prenatal + DHA). Trzeba jednak pamiętać, że stosując inne preparaty zawierające witaminę E, nie przekroczyć dziennej dopuszczalnej dawki dla kobiet w ciąży.

  • Witamina E poprawia wygląd i kondycję skóry.

Działanie antyutleniające opóźnia procesy starzenia się skóry i sprzyja jej regeneracji. Ale to nie wszystko. Witamina E nawilża, natłuszcza i odżywia skórę. Sprawia, że staje się jędrna i elastyczna. Wchodzi w skład zdecydowanej większości kosmetyków przeciwzmarszczkowych i dla cery dojrzałej. Witamina E na twarz, aby spełniała swoją funkcję, w kosmetyku powinna być w stężeniu przynajmniej 2%. Sprawdzajmy skład kremów i serum przed zakupem.

  • Witamina E bierze udział w procesach krzepnięcia krwi i zapobiega miażdżycy.

Hamuje proces zlepiania się krwinek, przez co zmniejsza prawdopodobieństwo powstawania zakrzepów. Przeciwdziała odkładaniu się blaszek miażdżycowych w naczyniach krwionośnych, ponadto bierze udział w przemianach lipidowych w organizmie, obniżając stężenie „złego” cholesterolu. To właśnie te jej właściwości sprawiają, że jest wykorzystywana w leczeniu i profilaktyce chorób serca i układu krwionośnego.

  • Witamina E wspomaga pracę mięśni.

Wpływa pozytywnie na pracę układu mięśniowego i wspiera ich prawidłową wydolność. Pomaga utrzymać układ ruchu w wysokiej sprawności.



Jakie są bogate źródła witaminy E w pożywieniu?

 

Najlepszym źródłem tej witaminy są oleje roślinne i produkty pełnoziarniste. Witaminę E znajdziemy w nasionach i orzechach oraz w zdrowych tłuszczach tłoczonych z nich na zimno, m.in. w oleju słonecznikowym, migdałowym, sezamowym czy z kiełków pszenicy (np. OL’VITA Olej). 

By zapewnić dzienną porcję witaminy E, sięgajmy po kasze, pieczywo i makarony pełnoziarniste, oliwki. Wkomponujmy w jadłospis takie owoce i warzywa jak: marchew, maliny, szparagi, szpinak, awokado, jarmuż, jeżyny. W produktach odzwierzęcych witamina E występuje w jajach, mleku i w jego przetworach.



Czy witaminę E można przedawkować?


Jako witamina rozpuszczalna w tłuszczach substancja ta jest magazynowana w organizmie w tkance tłuszczowej i w nadnerczach. Organizm sam potrafi regulować jej stężenie i zapasy w organizmie, zatem nadmiar witaminy E zdarza się bardzo rzadko.

Ryzyko przedawkowania może pojawić się w sytuacji, kiedy osoba przyjmuje jednocześnie kilka preparatów z witaminą E. Wówczas do organizmu jednocześnie dostarczana jest zbyt wysoka porcja tej substancji, z którego uregulowaniem metabolizm może sobie nie poradzić.



Niedobór – kiedy może się pojawić? Jakie ma objawy?


Zapasy witaminy E w organizmie i dosyć powszechna jej dostępność w żywności sprawiają, że niedobory spotyka się rzadko. Jednak pojawiają się, mogą wynikać z zaburzeń z trawieniem i wchłanianiem tłuszczów, w celiakii czy mukowiscydozie. Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę E mają też kobiety w ciąży i osoby doświadczające długotrwałego stresu. Więcej tej substancji organizm potrzebuje także przy zwiększonej aktywności fizycznej.



Objawy niedoboru witaminy E


W pierwszej kolejności zbyt niski poziom witaminy E w organizmie objawia się pogorszeniem kondycji skóry. Spada jej poziom nawilżenia, staje się przesuszona, wiotka, szorstka i poszarzała. Cierpią też włosy i paznokcie, wykazując zwiększone rogowacenie.

Podczas niedoboru witaminy E pojawiają się także objawy ogólnoustrojowe, jak: ogólne zmęczenie, rozbicie, rozdrażnienie, pogorszenie koncentracji, zaburzenia widzenia, spadek libido. Odczuwalne jest osłabienie pracy mięśni, spada ogólna sprawność układu ruchu. Pochodzi do osłabienia odporności, organizm staje się bardziej podatny na infekcje. Może rozwinąć się anemia, pojawiają się problemy z płodnością prowadzące do trudności z zajściem w ciążę.

Dobrze zbilansowana i różnorodna dieta, zawierająca wartościowe tłuszcze roślinne, powinna w pełni zaspokajać zapotrzebowanie organizmu na witaminę E. W sytuacji jej niedoboru warto skonsultować się z lekarzem, by ustalić sposób suplementacji.



Preparaty z witaminą E – jak i na co stosować?


W aptece internetowej dostępne są suplementy z witaminą E mające na celu uzupełnienie niedoborów tej substancji w organizmie w formie:

  • kapsułek z witaminą E, np. PURITANS PRIDE Witamina E Natural>> – do stosowania 1 raz dziennie, najlepiej podczas posiłku zawierającego lipidy
  • witamina E w kroplach, np. HASCO>> - zalecana do stosowania w profilaktyce przeciwmiażdżycowej; jej silne działanie przeciwutleniające wspomaga utrzymanie naczyń krwionośnych w dobrej kondycji, wspiera płodność, prawidłowe działanie mięśni i zdrowy wygląd skóry
  • kapsułek z koenzymem Q10 i witaminą E, np. NATURELL>> - to połączenie wpływa pozytywnie na kondycję skóry, obie substancje są silnymi przeciwutleniaczami stymulującymi mechanizmy regeneracyjne w komórkach
  • witamina A+E, np. APTEO>> - to połączenie dwóch witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, mające wspierać dobrą kondycję i zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci
  • maść z witaminą E, np. ochronny kosmetyk APTEO>> - polecana do pielęgnacji skóry suchej, wspiera regenerację naskórka, chroni przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, łagodzi podrażnienia

 

Dobrze zbilansowana dieta bogata w wartościowe tłuszcze roślinne to główne i najlepsze źródło witaminy E. Zapewnia jej podaż na odpowiednim poziomie i skutecznie zapobiega pojawieniu się objawów niedoboru. Stan zbyt niskiego stężenia tej witaminy w organizmie zdarza się rzadko, ale w przypadku stwierdzeniu niedoboru, warto w konsultacji z lekarzem stosować suplementy diety z witaminą E.

 

Bibliografia:

  • Normy żywienia dla populacji Polski, Jarosz M. red., Instytut Żywności i Żywienia, 2017; https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf (dostęp 23.01.2020)

 

Pokaż więcej wpisów z Październik 2021
Zaufane Opinie IdoSell
4.68 / 5.00 115 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-09-28
dziekuje za szybka dostawe,polecam
2022-09-27
Wszystko w porządku. Polecam

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel